Naslovnica Zdrav život Svjetski dan mahunarki 10. februar

Svjetski dan mahunarki 10. februar

Svjetski dan mahunarki se obilježava svake godine 10. februara, te prepoznaje važnost mahunarki (slanutak, suhi grah, leća, suhi grašak i lupina) kao globalno važne hrane. Generalna skupština UN-a je ovaj dan proglasila 2018. godine.

Cilj ovog dana je podići svijest o prehrambenim blagodatima mahunarki kao dijelu održive proizvodnje hrane s ciljem povećanja sigurnosti hrane i prehrane. Tim danom se također želi ukazati priznanje uloge koje mahunarke imaju u postizanju Ciljeva održivog razvoja programa Ujedinjenih naroda za održivi razvoj do 2030.

Zašto mahunarke
Zrna mahunarki imaju niži ugljični otisak od većine hrane jer im je potrebna mala količina gnojiva. Također imaju nizak vodeni otisak jer su prilagođene polusušnim uvjetima i mogu lakše podnijeti stres uzrokovan sušom. No nije stvar samo u faktoru održivosti; mahunarke su jeftine, lako se čuvaju, vrlo su hranjive, a njihova sposobnost da poboljšaju tla bila je ključna u poboljšanju poljoprivrednih tehnika u ruralnim područjima s niskim prihodima.

Jedan od razloga zašto uključiti mahunarke kao izvor proteina u prehranu je količina proteina koji sadrže. Osim proteinima, bogate su vitaminima B-skupine, željezom, cinkom, kalijem, kalcijem i fosforom, kao i topivim vlaknima koja su bitna jer potiču rad crijeva i osiguravaju osjećaj sitosti duže vrijeme. Mahunarke su jeftine i dostupne širom svijeta, stoga ni ne čudi što su često na meniju raznih svjetskih kuhinja. Neki od benefita mahunarki:

Grah: bogat vlaknima, proteinima i složenim ugljikohidratima, čime tijelu omogućava energiju duži period, smanjuje razinu šećera u krvi
Grašak: bogat vlaknima, antioksidansima i vitaminima A, K i C, pomaže u obrani organizma od srčanih bolesti i raka, smanjuje razinu šećera u krvi, pojačava osjećaj sitosti
Soja: bogat izvor proteina i antioksidansa izoflavona koji je povezan sa smanjenjem rizika od raka
Leća: iznimno bogata proteinima i ugljikohidratima, kalijem, željezom, fosforom i vitaminom B6, smanjuje razinu šećera u krvi
Slanutak: bogat nutrijentima (osim proteina i vlakana, sadrži folate, željezo i magnezij) i iznimno je zdrav, smanjuje razinu kolesterola i šećera u krvi i povećava inzulinsku osjetljivost

Ukratko, sve više stanovništva svijeta moglo bi se održivije i bolje hraniti povećavši udio mahunarki u prehrani, a tim povodom vam sutra donosimo recept sa kojim ćete konzumirati čak tri vrste ove namirnice.

Prethodni članakOnline radionica: Kako do izvrsnosti i u vrijeme promjena
Naredni članakU 2021. godini stopa reciklaže staklene ambalaže povećana za 27% u odnosu na 2020. godinu