Naslovnica Biznis kutak Netiquette – Internet bonton

Netiquette – Internet bonton

Sabina Bajrić. autorica bloga Sabinary nam donosi veoma korisne informacije o internet bontonu.

Netiquette je skraćenica od “Internet etiquette” – Jednostavno rečeno, Netiquette jest skup pravila ponašanja na Internetu tj. etiketa cyberspace-a. Kada god posjetite neku stranu kulturu – a cyberspace ima svoju vlastitu kulturu – morate se prilagoditi i usvojiti poneka socijalna pravila i ograničenja.

Prema Netiquette-u, trebalo bi paziti na slijedeće:
– ne koristite velika štampana slova, osim ako ste baš jako ljuti, jer kad pišete velikim štampanim slovima ostavljate dojam kao da vičete
– nemojte psovati, vrijeđati druge, lagati, prijetiti ili biti nasilni
– pokušajte ne sudjelovati u tračevima i raspravama u kojima se nekoga ogovara, radije pokušajte nekome uljepšati dan zanimljivim sadržajem
– radije napišite jednu veliku poruku nego nekoliko malih, koje onda dolaze svake dvije sekunde
– ono što ne biste podijelili/pokazali svim ljudima na svijetu, ne objavljujte online
– kada poželite komentirati aktualnost koju ste vidjeli ili pročitali, najprije provjerite znate li sve činjenice i pročitajte cijeli članak ili pogledajte video do kraja
– sve ono što inače ne biste rekli u lice nekome, nemojte ni pisati online
– poštujte privatnost drugih ljudi, ne objavljujte osobne podatke (svoje, a pogotovo ne tuđe)
– kad objavljujete sadržaje na kojima su i drugi ljudi, zapitajte se bi li vama bilo u redu da netko objavi tako nešto na čemu ste vi i najprije tražite dopuštenje
– ne kopirajte ili ne preuzimajte sadržaj bez dopuštenja i navođenja autora jer postoji Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima koji štiti autorska prava
– u komunikaciji s drugima nemojte se predstavljati pod tuđim imenom i prezimenom. No, pritom sačuvajte vlastitu privatnost i ne objavljujte osobne podatke.
– ne prosljeđujte reklamne oglase, lančana pisma ili druge neprimjerene sadržaje.
– privatne razgovore i rasprave vodite preko privatnih poruka.
– ne objavljujte fotografije ili informacije o drugim osobama na internetu prije nego što dobijete njihovo dopuštenje.
– najbolji test za Internet bonton jeste da se sami zapitate – Biste li to rekli toj osobi u lice?

Netiquette u poslovnom okruženju (EMAIL)

– Ukoliko ne koristite postupke enkripcije (hardware ili software), morate znati da elektronska pošta na Internetu nije sigurna. Nemojte nikada staviti u e-mail ono što ne biste stavili na papir i poslali poštom.
– E-mail mora biti jasno napisan, bez dijelova koji se ponavljaju, ne duži od 20 redaka.
– Poruka mora imati naslov (Subject) koji sadržava i opisuje bit poruke koja se šalje.
– Svaki e-mail trebao bi imati pozdravnu rečenicu i podatke o pošiljatelju (signature).
– Nije poželjna upotreba emotikona ili kratica u poslovnoj komunikaciji.
– Poželjno je personalizirati svoj e-mail uvodnom rečenicom radi ostavljanja boljeg dojma i prepoznatljivosti.
– Poželjno je brzo odgovaranje na primljene e-mail poruke
– Ako korisnik neko vrijeme nije na poslu, treba postaviti auto-odgovor s obavijesti o duljini izbivanja.
– Valja pravilno koristiti To, From, Cc, Bcc polja u e-mailu
– Treba provjeriti može li ili želi li primatelj primiti poruku s velikim privitkom


U svakom slučaju, pojam Netiquette je jako širok i jasno definisan kroz mnoga polja korištenja interneta. Meni iskreno najbitniji moment u korištenju interneta jeste ODGOVORNOST. Ne šalje se neprimjeren sadržaj, ne šalje se sadržaj koji ima potencijalnu mogućnost da ima virus, ne šalje se sadržaj koji će u potpunosti bez potrebe nekome uzeti vrijeme jer je naša je odgovornost da osiguramo da vrijeme koje će ta osoba potrošiti na naš sadržaj nije izgubljeno i uzaludno. Ne pišemo nešto iza čega ne možemo odgovorno stati.

Jedna od mnogih pravila koje nisam u ovom blog postu napisala je i PODJELA ZNANJA. Na osnovu Netiquette pravilnika veliko mjesto zauzima i ovo što ja upravo radim – dijelim neke informacije koje znam očekujući da će neko imati od toga koristi iz čisto normalnih ljudskih razloga.

Od samog nastanka interneta popularna je ta informativna strana cijele priče gdje već desetljećima ljudi traže informacije iz raznih oblasti života. Znanje je najljepše i korisnije baš kad se podjeli. Učinite i vi svoj dio. Ja sam od jedne YouTube(rke) naučila kako se prave mantije, a onda ona od mene kako se stavlja natpis na video. To je jedno zdravo okruženje gdje kao civilizacija napredujemo baš svi.

IZVORSabinary
Prethodni članakNovogodišnji #poduzetneZAJEDNO katalog obuhvatio ponude 17 malih bh. biznisa
Naredni članakUskoro 4th BH TELECOM “UNUSUAL MARATHON”